RFI: Marea improvizație fiscală

Premierul Mihai Tudose a adus ieri câteva clarificări necesare. Prima, și cea mai importantă, este că impozitarea pe cifra de afaceri este un subiect „încheiat”, după cum s-a exprimat Tudose. Mai exact, este un subiect închis, dar întrebarea rămâne: de ce a fost nevoie de deschiderea subiectului? La această întrebare avem un răspuns dezarmant de sincer chiar de la premier: „În programul de guvernare impozitul pe cifra de afaceri a fost pus nu ca scop, ci ca mijloc. Anumiți actori economici au impresia că sunt mai dibaci decât noi”, a spus premierul Mihai Tudose. Declarația este foarte interesantă și confirmă o bănuială. Aceea că ideea introducerii impozitului pe cifra de afaceri a fost de a colecta impozite de la companiile care, agresiv sau în cadrul legii, reușesc să își optimizeze plata impozitului pe profit, potrivit RFI România.

 

Cu alte cuvinte, guvernul s-a gândit să aplice metoda cea mai la îndemână, cea mai simplă, indiferent dacă firmele corecte, cele mai multe, ar fi suferit pierderi fiscale importante. În orice caz, subiectul impozitarea pe cifra de afaceri este închis.

Tema însă rămâne. Și „ vis-à-vis” de optimizarea fiscală realizată de firme, poate că șeful ANAF sau chiar premierul ar trebui să citească următorul anunț public. Ieri, Franklin Templeton, administratorul Fondului Proprietatea, a cerut convocarea adunării generale ordinare la compania Engie România, fosta firmă GDF Suez. Motivul? Administratorii Fondului Proprietatea, afirmă că din datele pe care le au la dispoziție, în anul 2015, Engie România a făcut contracte de servicii de consultanță strategică și de management cu acționarul majoritar în valoare de 12,9 milioane de lei, adică aproximativ 2,9 milioane de euro. Ați văzut cât de simplu este să verfici dacă o companie respectă baza de impozitare a profitului?

Doar că aceste informații ar fi trebuit să le aibă fiscul și să verifice corectitudinea și oportunitatea unor astfel de contracte. În cazul în care ar fi constatat că aceste contracte nu au fost necesare, fiscul ar fi reevaluat baza de impozitare a profitului. Așadar, instrumente există. Nu este nevoie să se introducă un impozit pe cifra de afaceri, ci pur și simplu este suficient ca administrația fiscală să își facă treaba.

A doua veste adusă de premierul Tudose este că taxa de solidaritate se află în analiză. Vom vedea cât timp va dura analiza și la ce concluzie se va ajunge. Deocamdată, știm doar că dacă se va aplica o taxă de solidaritate ea îi va penaliza pe cei mai performanți dintre angajați sau pe cei care practică meserii liberale, adică pe cei care câștigă venituri mai mari. Care va fi suma considerată mare și la care se poate pune o taxă, rămâne de văzut.

De asemenea, actualul Executiv își propune să modifice și mecansimul de plată al contribuțiilor sociale și al celor de sănătate. Modificarea se va face în sensul că actualele cote de contribuții plătite de angajator vor fi asimilate angajatului. În plină tulburare adusă de aceste schimbări, ieri a fost publicat un studiu al companiei de consultanță Deloitte. Studiul analizează nivelul contribuțiilor sociale în statele Uniunii Europene și constată că după eliminarea plafonului bazei de calcul pentru contribuții, clasarea României a avut de suferit. În sensul că acum România este al șaptelea stat din Uniunea Europeană cu cel mai mare cost al contribuțiilor de asigurări sociale. Nu degeaba, săptămâna trecută, Asociația Oamenilor de Afaceri din România a recomandat guvernului revenirea la plafonarea bazei de calcul a contribuțiilor sociale.

 

Citiți mai mult AICI

Comments

comments

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

20 − fourteen =