Uneori, prostia devastează mai tare ca uraganele. Sau câtă minte au consilierii judeţeni din Cluj

De Claudiu Pădurean

 

Ultima şedinţă a Consiliului Judeţean Cluj riscă să facă pagube mai mari decât furtuna care a devastat judeţul acum o săptămână. Tam-nesam, cu ajutorul unui proiect încărcat noaptea, ca hoţii, pe site-ul Consiliului Judeţean Cluj, au fost decapitate toate regiile şi societăţile comerciale aflate în subordinea Consiliului. Desigur, mandatele managerilor acestor unităţi economice expiraseră şi consilierii judeţeni erau îndreptăţiţi să înceapă procedura pentru organizarea unor noi selecţii. Însă există câteva mari probleme.

 

Prima este aceea că mandatele managerilor au expirat de la începutul lui 2017. De ce nu au putut consilierii judeţeni să organizeze încă de la finalul lui 2016 procedurile pentru ca noii manageri să îşi preia atribuţiile atunci când au expirat mandatele vechilor conduceri? Au minte puţină sau interese ascunse?

A doua problemă este legată de faptul că stimabilii consilieri judeţeni au tolerat ani la rând pierderile unor societăţi aflate în subordinea Consiliului Judeţean. Este vorba de Clujana şi de ClujArena. De ce nu au fost demişi din vreme managerii incapabili să facă profit? De ce ClujArena a fost împinsă spre un faliment care este exclusiv rezultatul prostiei? De ce ClujArena nu a putut să funcţioneze de la bun început ca un serviciu din interiorul Consiliului Judeţean şi a devenit o societate comercială incapabilă să plătească taxele şi impozitele generate de administrarea unui activ construit din bani publici? Probabil, pentru că un serviciu din cadrul administraţiei publice locale nu are nici Consiliu de Administraţie şi nici multe alte sinecuri care au fost oferite cu generozitate unor trepăduşi de partid.

Cine răspunde pentru pierderile generate de aceste companii? Cine va plăti pentru ele? Puţin probabil că managerii vinovaţi au consilierii judeţeni care i-au tolerat. Aceste pierderi vor fi plătite tot de noi, din buzunarele proprii.

Însă nu ClujArena sau Clujana definesc tabloul general al unităţilor aflate în subordinea Consiliului Judeţean Cluj. Printre aceste unităţi există câteva care au performanţe remarcabile.

Tetarom este compania care administrează cele mai performante parcuri industriale din România. La Jucu, aproape că nu mai există terenuri disponibile, iar Consiliul Judeţean ar fi trebuit să îl încurajeze pe Viorel Găvrea, cel care a condus până acum această companie, să deschidă Tetarom IV din Feleacu. De asemenea, Tetarom a lansat proiectul Tetapolis, primul parc ştiinţific din România. Dacă facem o comparaţie cu proiectul concurent, Cluj Innovation City, vedem că Tetarom sta foarte bine… De ce era nevoie ca Viorel Găvrea să plece acum? De ce nu a fost organizat concursul pentru ocuparea postului de manager înainte de lansarea, în iunie, a Tetapolis? Nu era legitim ca noua conducere să aibă legitimitatea şi timpul necesar să se ocupe de la început şi până la sfârşit de acest proiect?

Compania de Apă Someş a devenit primul operator regional din România din domeniul serviciilor de apă şi canalizare. Directorul Dorin Ciatarâş a gestionat foarte bine proiecte europene care au modernizat reţelele de apă şi canalizare din Cluj şi din Sălaj. Compania de Apă Someş este, cu certitudine, un model pentru alţi operatori din aaRomânia. Cine a avut interesul ca Dorin Ciatarâş să fie scos din joc tocmai acum, când, în sfârşit, a fost deschis robinetul noilor fonduri europene destinate dezvoltării regionale? Oare nu era mai logic ca noua conducere a Companiei de Apă Someş să fi fost desemnată la începutul anului, în aşa fel încât să poată pregăti în linişte noile proiecte de finanţare? Dacă această companie va pierde un tempo preţios şi nu va avea acces la banii necesari pentru a extinde reţeaua de alimentare cu apă în satele de pe Câmpia Transilvaniei, cine va răspunde? Va merge Alin Tişe cu găletuţa să le ducă apă sătenilor?

 

Univers T a primit, în ultimii trei ani, premii pentru faptul că este cel mai performant hotel de trei stele din România. O parte însemnată a cifrei sale de afaceri este generată de contractele cu marile companii care cumpără pachete corporate pentru cazare, masă şi conferinţe. Cine a avut interesul ca această companie hotelieră să fie destabilizată exact în lunile octombrie şi noiembrie, atunci când marii clienţi ai industriei hotelere îşi fac bugetele şi îşi negociază contractele pentru 2018? Dacă Valentin Lungu a fost un manager chiar atât de catastrofal, de ce nu a fost schimbat în iarna trecută, atunci când i-a expirat mandatul? Şi dacă a fost un director atât de prost încât nu a mai putut să rămână interimar încă vreo câteva săptămâni, de ce a fost elogiat în ultimii ani şi de Camera de Comerţ şi Industrie a României, şi de Camera de Comerţ şi Industrie a judeţului Cluj, şi de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii? Poate că membrii Consiliului Judeţean se pricep la afaceri mai bine decât reprezentanţii mediului de business… Dacă Univers T va pierde contracte cu marile companii care vor înţelegeri pentru un an întreg, cine va plăti? Vor merge consilierii judeţeni să închirieze ei camerele de hotel, pentru ca prostia administrativă să nu dea peste cap această societate?

 

Citiți mai mult AICI

Comments

comments

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

17 − 7 =