179 de ani de ”pictură cu lumină”, aniversați în România

19 august este zi de sărbătoare pentru pasionații de fotografie din lumea întreagă, pentru că înseamnă aniversarea a 179 de ani de la obținerea primului brevet de către Louis Jacques Mande Daguerre şi Joseph Nicéphore Niépce. Procedeul poartă numele de ”daghereotipie” și a marcat începuturile fotografiei moderne.

„Cred că interesul crescut pentru fotografia de stradă este înscris «lăcomiei» generalizate de a face orice tip de fotografie, cu orice «mașinărie» agățată de gât, dirijată în aer, scufundată în apă, purtată la încheietura mâinii sau ținută în buzunar, oricând, oriunde, cu orice preț! Insinuez că a crescut exponențial interesul pentru toate genurile de fotografie, în egală măsură.

Acestă realitate este determinată de un ecosistem complex ce îmbină presiunea și aviditatea rețelelor sociale pentru imagini noi, mimetismul și nevoia de exprimare în egală măsură cu cei din jur. De asemenea, oferta copleșitoare de telefoane mobile cu camere foto performante deschide apetitul pasionaților pentru a declanșa non-stop și a dori din ce în ce mai mult de la o poză, iar accesibilitatea sporită de a călători nestingherit înseamnă și mai multe cadre. Dacă în 2017 s-au făcut 7,5 trilioane de poze, în 2018 se estimează 8,8 trilioane. Cine se încumetă să înșire zerourile?

Acest haos fotografic de tip fast-food/feed pentru ochi sau adiacent lui influențează comportamentul consumatorului, ceea ce conduce, eventual, la nișarea și cizelarea fotografiei stradale, poate cea mai accesibilă dintre toate genurile foto. Acest interes trebuie adaptat și rafinat cu oferta infinită de subiecte, stări și interacțiuni pe care ți le etalează strada”, a descris fenomenul Monica Finkelstein, fotograf și consultant F64.

Fotografia stradală are câteva particularități în raport cu cea de studio, implicând un mediu necontrolat, în care inspirația de moment și viteza de reacție pot detemina succesul unei fotografii. Marele avantaj îl constituie oferta generoasă de subiectele de interes, de la oameni și locuri, până la momente.

„Cel mai tare îmi place să profit de lumină, să mă joc cu ea, să am personaje puse în evidență de aceasta. Multă vreme am fotografiat aproape integral în alb și negru, pentru că asta înseamna pentru mine întoarcere către lucrurile care contează, către simplitate, subtilitatea de tonuri și contraste, concentrarea pe esență și poate chiar mai mult. Acum am revenit și spre culoare, iar fotografia de stradă simt că îmi permite să mă joc destul de mult, să experimentez, să aleg din multitudinea de povestiri de zi cu zi ale oamenilor sau din momentele pe care aceștia le trăiesc, conștient sau nu, în lumină sau în umbră, în zilele senine sau în cele încărcate de ploaie”, povestește Cristina Gârleșteanu, coordonator al comunității în cadrul F64.

Cred că oamenii se simt mai liberi explorând orașele și cumva cred că vor să vadă și partea altfel din spatele griului monoton care ne apasă în cele 5 zile din 7 pe care le petrecem la birou, în trafic, în metrou sau când alergăm de colo-colo făcând lucruri”, explică Bogdan Fuior, fotograf și consultant F64, pasiunea pentru fotografia stradală care nu implică neapărat și subiectul uman.

Comments

comments

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

3 × 4 =