PressHub.ro: Cum a ratat Clujul conectarea Aeroportului Internațional Cluj-Napoca la rețelele feroviară și rutieră pe bani europeni din cauza răzgândirii CFR

Unul dintre cele mai mari eșecuri ale Clujului se leagă de ratarea unui proiect important: conectarea Aeroportului Internațional Cluj-Napoca la rețelele feroviară și rutieră. Miza proiectului: 76 de milioane de euro, din care 85% ar fi fost bani europeni. Pentru studiile necesare scrierii cererii de finanțare, aeroportul clujean a cheltuit 2 milioane de euro, din care 1 milion de euro bani europeni. În final, pur și simplu, cererea de finanțare nu a mai fost depusă. CFR SA s-a râzgândit și nu a mai vrut să participe la asocierea de autorități, regii și companii publice care ar fi trebuit să depună proiectul, iar reprezentanții Consiliului Județean Cluj nu au avut curajul să își asume ei singuri depunerea cererii de finanțare, în contextul în care în această instituție nimeni nu prea mai avea curajul să semneze nimic, după arestarea fostului președinte al Consiliului, Horea Uioreanu, potrivit PressHub.ro.

Clujul a devenit unul dintre cele mai importante hub-uri de transport din România. Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca este cel de-al doilea aeroport din România din punctul de vedere al traficului de pasageri, după aeroportul din Otopeni. Recent, aeroportul clujean a depășit pragul de 2 milioane de pasageri transportați în acest an, iar până la finalul lui 2018 ar putea depăși pragul de 3 milioane de pasageri. Această creștere pune însă numeroase probleme, deoarece aeroportul a fost gândit pentru a asigura în bune condiții un trafic de doar 1 milion de pasageri pe an.

De asemenea, creșterea numărului de pasageri pune mari probleme legate de transportul din zona aeroportului, unde apar frecvent blocaje rutiere, iar găsirea unui loc în parcarea dedicată a devenit o adevărată aventură. Lucrurile se pot agrava și mai tare în contextul în care aeroportul va avea și un terminal cargo.

Soluția acestor probleme ar fi fost construirea unui terminal intermodal, care să conecteze Aeroportul Internațional, Gara CFR din Someșeni, aflată la o distanță de doar câteva sute de metri, drumul european care trece chiar pe lângă aeroport și Centura Rutieră Vâlcele – Apahida, aflată, la rândul ei, la o distanță de câteva sute de metri depărtare de aeroport. Mai mult, proiectul este necesar întrucât „este o condiție obligatorie ca, până în 2050, toate aeroporturile din Uniunea Europeană să fie conectate la rețeaua feroviară”, după cum afirma directorul aeroportului clujean, David Ciceo.

Drept urmare, încă din anul 2013, conducerea aeroportului a început să lucreze la un proiect intermodal. Pentru studiile necesare pregătirii cererii de finanțare și a altor acte, conducerea aeroportului a cheltuit 2 milioane de euro, din care 1 milion de euro, bani europeni. Studiul care a rezultat propunea următoarele măsuri:

  • modernizarea pistei și a platformelor conexe și a căilor de rulare din interiorul aeroportului;
  • modernizarea terminalului de pasageri;
  • construirea unui terminal cargo în aeroport;
  • modernizarea Gării Someșeni;
  • construirea unei pasarele cu trotuare mobile care să lege Gara Someșeni de Aeroport;
  • construirea unui terminal cargo CFR în Gara Apahida, legarea acestuia de terminalul cargo de la aeroport, modernizarea rețelei rutiere din zonă;
  • construirea unui nou terminal de pasageri care să permită creșterea treptată a numărului de pasageri până la 7 milioane pe an până în 2030.

Aceste planuri au fost etapizate. Prima fază urma să fie finanțată cu ajutorul fondurilor europene. Valoarea totală a proiectului era de 76 de milioane de euro, iar Uniunea Europeană oferea 85% din sumă. Proiectul ar fi fost eligibil deoarece acesta corespundea pe deplin obiectivelor asumate de Comisia Europeană, inclusiv interconectarea diferitelor tipuri de transport. Acest proiect ar fi urmat să fie depus de o asociere condusă de Consiliul Județean Cluj, Aeroportul Internațional Cluj-Napoca, CFR SA și Compania Națională a Autostrăzilor și Drumurilor Naționale din România. Fiecare entitate urma să își asume confinanțarea proiectului în proporție directă cu investițiile de care urma să beneficieze. De asemenea, fiecare entitate și-a desemnat reprezentanți în echipa de proiect.

Comisia Tehnico-Economică a CFR SA a emis două avize favorabile pentru realizarea acestui proiect. Avizele au fost emise în 22 mai 2014 și în 21 august 2015. În baza primului, membrii Consiliului de Administrație al CFR SA au adoptat hotărârea 19 din 26 ianuarie 2015, prin care a aprobat oportunitatea asocierii cu celelalte autorități, regii și companii publice din proiect. În baza avizului din 21 august 2015 urma să fie semnată cererea de finanțare. Membrii echipei proiectului au pregătit toate documentele necesare, iar până la finalul acelui an trebuia depusă cerea de finanțare. Însă această cerere nu a mai fost depusă niciodată. Motivul? În mod inexplicabil, CFR SA s-a răzgândit.

Concret, CFR SA era unul dintre beneficiarii majori ai proiectului. Din acest proiect, 33,4 milioane de euro urmau să fie folosiți pentru terminalul cargo din Apahida, 12,8 milioane de euro pentru modernizarea Gării CFR din Someșeni și 7,1 milioane de euro ar fi urmat să fie folosiți pentru construirea pasarelei care urma să lege aeroportul de Gara Someșeni, peste șoseaua europeană de lângă aeroport.

Citiți mai mult AICI

 

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro, ClujInsider.ro și Cluj Today în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Comments

comments

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

one + 15 =