Clujul este unul dintre cele mai bine conectate județe din România. Prin intermediul Autostrăzii Transilvania sau al Autostrăzii Turda – Sebeș, județul a reușit să creeze căi rapide de deplasare. Pentru anul 2025, cele mai importante proiecte sunt finalizarea Drumului Expres A3 – Tureni și continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania spre Zalău.
Anul 2025 ar urma să aducă finalizarea Drumului Expres A3 – Tureni. Inițial, acest drum ar fi trebuit să fie finalizat la sfârșitul lui 2024, însă termenul de predare a fost prelungit până în februarie, apoi până în iunie acest an. Drumul Expres A3 – Tureni ar urma să aibă o lungime de cinci kilometri, plus alți 10 kilometri de bretele și de șosele de legătură. El ar urma să scoată tot traficul greu din Turda. Criticii proiectului spun însă că el nu va rezolva problema, iar aglomerația se va muta pe tronsonul Drumului European E60 dintre Tureni și centura Vâlcele – Apahida. Valoarea Drumului Expres A3 – Tureni este de peste 560 de milioane de lei.
Un alt proiect important este cel al Autostrăzii Transilvania. Lucrările la această autostradă au început în campania electorală a anului 2004. Inițial, Austostrada Transilvania între Brașov și Borș ar fi trebuit să fie finalizată în anul 2012. Însă abia la finalul anului trecut a fost licitat tronsonul care include tunelul pe sub Meseș, de lângă Zalău. Alte patru segmente ale autostrăzii sunt în lucru, între Nădășel și Borș. Deocamdată, autoritățile nici măcar nu mai vorbesc despre tronsoanele de autostradă dintre Târgu-Mureș și Brașov. Potrivit documentelor oficiale, cel mai devreme, între Târgu-Mureș și granița cu Ungaria, autostrada va fi finalizată în 2031. Însă nimeni nu știe în ce deceniu va fi finalizată autostrada până la Brașov, conform proiectului aprobat acum mai mult de două decenii.
Proiectul Autostrăzii Transilvania a fost lansat cu obiectivul de a construi o autostradă modernă care să traverseze Transilvania de la nord-vest la sud-est. Inițial, contractul a fost semnat cu compania americană Bechtel, dar diverse dificultăți administrative și financiare au dus la întreruperea lucrărilor în 2013.
În anii următori, proiectul a fost reluat, cu noi licitații și parteneri pentru construcția diferitelor secțiuni ale autostrăzii. Autostrada A3 începe la Borș, la granița cu Ungaria, și traversează orașe importante precum Oradea, Cluj-Napoca, Târgu-Mureș și Brașov.
Citiți și:
1,5 miliarde de euro pentru Autostrada Sibiu – Făgăraș
Parteneriat regional pentru realizarea Drumului Expres Cluj-Napoca – Dej – Bistrița