Clujul de ieri: Groaznic accident de cale ferată lângă Cluj

Trimite și altora

Grav accident feroviar petrecut în județul Cluj. Se întâmpla în decembrie 1927. Cum realitatea bate filmul, citiți cum a reflectat presa locală groaznicul accident feroviar în care un tren cu locomotiva stricată a fost lovit din spate de un altul.

„Astă noapte, la orele 2 şi 30 s-a întâmplat o mare nenorocire de cale ferată între staţiile Nădăşel şi Baciu, în apropierea Clujului.

Cum s-a produs nenorocirea

Trenurile, din cauza zăpezii şi a furtunilor în cea mai mare parte sosesc cu mari întârzieri la destinaţie. Acceleratul nr.44 ce venea de la Oradea la Cluj a trecut prin gara Nădăşel cu o întârziere de aproape o jumătate de ceas. Acceleratul a trecut şi gara a intrat în monotonia-i obişnuită.

Pe vreme de iarnă, în miez de noapte, linie înzăpezită şi călători somnoroşi – trenul grăbit îşi continua drumul pe cele două linii de fier. Locomotiva uriaşă, cu un ochi în frunte, gâfâia greoiu, luptând cu zăpada şi cu întunerecul.

Un zurăit scurt…Parcă s-a agăţat ceva…Trenul încetineşte. Locomotiva uriaşă suflă mai greu şi mai rar. Frâna Wesllinghouse s-a defectat. Trenul s-a oprit pe linia deschisă. Călătorii au rămas nedumeriţi. Câţiva curioşi s-au dat jos din tren şi cu paşi molateci s-au îndreptat spre locomotivă.

<<S-a defectat locomotiva. Plecăm îndată>>, fură vorbele auzite peste tot. Somnoroşii s-au alungit pe canapele bucuroşi că mersul trenului nu-i incomodează s-au lăsat somnului.

Linia e liberă

Însă aseară a plecat din Oradea acceleratul nr.2302. Trenul gonea cu viteză nebună. A trecut gările, a scurtat distanţa şi obosit parcă de atât drum a intrat în gara Nădăşel. Semnalul la ieşirea din gara Nădăşel arăta că linia e liberă. În goană nebună, trenul nr.2302 s-a lăsat în voia sorţii.

În ghiarele morţii

Acceleratul nr.44 încă mai staţiona pe linie. Călătorii indiferenţi s-au mai liniştit. Se ca repara locomotiva şi vor pleca. E sezonul întârzierilor şi nu prea e obiceiul de a sosi la timp.

Deodată însă, lumea a rămas îngrozită. Departe dinspre Nădăşel se auzea un uruit puternic. Uruitul se auzea din ce în ce mai tare. Se vedeau şi luminile: una în frunte şi două laterale. Venea un tren în goană nebună. Neputincioşi şi inerţi, cu respiraţia tăiată, cei câţiva privitori au amuţit. Ce a fost nu se poate descrie. Trenul nr.2302 a lovit în spate acceleratul nr.44. Semnalul de alarmă a fost dat deodată cu lovitura. Locomotiva trenului nr.2302 a intrat cu viteză nebună în ultimele vagoane ale trenului nr.44. Deodată s-au ridicat în aer, în forma unui arc ultimele patru vagoane Pulman ale acceleratului nr.44 şi locomotiva cu primele trei vagoane ale trenului nr.2302. A fost o înălţare de o clipă, căci în momentul următor arcul s-a prăbuşit la pământ…Groază nebună de o clipă; vaiete, urlete, strigăte omeneşti, alături de sunetul metalic al ultimelor rămăşite de vagon. Locomotiva trenului de marfă s-a făcut fărâmi. Pe zăpada îngheţată alături de ruina vagoanelor zăceau şi cei răniţi. Şi în lumea aceasta de desperaţi au fost şi câţiva cu sânge rece.

Răniţii

Până acum în număr de vreo 18, au fost scoşi de sub rămăşiţele locomotivei şi a vagoanelor. Cu capul spart, oase fracturate, piepturi turtite şi alte lesiuni, au fost aduşi în grabă la Clinica chirurgicală din Cluj. [„Patria”, Anul IX, nr.159, Cluj, 23 decembrie 1927].

Clujul de ieri este rubrică permanentă a Cluj Insider și Cluj Today, realizată de istoricul clujean Felix Ostrovschi.

Comments

comments

Nu sunt comentarii

LEAVE A REPLY