Numărul de angajați din industria serviciilor de afaceri din Cluj va crește cu 10% în 2020

Trimite și altora

“Making the Shift: Embedding a Digital Culture in Business Services’ companies” este tema evenimentului organizat astăzi de Asociația Business Service Leaders la Cluj. Teme actuale precum schimbarile produse de digitalizare în cultura organizațională, impactul automatizării asupra performanței la locul de muncă și provocările pe piața muncii sunt printre subiectele dezbătute de reprezentanții industriei locale.

Peste 15.000 de angajați (6% dintre angajații din județ) lucrează la Cluj în industria de business services, pentru anul în curs estimându-se o creștere de 10%. 

Companiile din industria locală de business services apreciază faptul că la Cluj recruteaza mai ușor specialisti in software developments, ingineri sau specialiști HR, comparativ cu piața din București.

De asemenea, rata medie a plecărilor din companii este sub media industriei la nivel național.

„În ultimii doi ani, industria locală de business services și-a modificat substanțial dinamica. Numărul de investitori noi s-a diminuat comparativ cu perioada anterioară, iar companiile deja prezente pe piață și-au consolidat poziția, lucru valabil și pentru Office Depot. În schimb, joburile noi și tot mai specializate au înregistrat o creștere semnificativă, fiind necesară o strategie de HR diferită din partea companiilor. O mare parte dintre angajații noștri se află la începutul carierei (0-3 ani experiență), iar alții dintre ei sunt mereu dornici să descopere și să invețe lucruri noi. Așadar, în Office Depot ne concentrăm pe dezvoltarea lor profesională, dar și pe starea lor de bine la locul de muncă și nu numai. Continuăm să ne implicăm activ și în dezvoltarea competențelor noii generații de profesioniști, prin proiecte și acțiuni orientate către mediul pre-universitar și academic” spune Carmen Bindas, Human Rescources Manager, Office Depot.

Și pentru Vertiv, companie cu aproximativ 400 de angajați, 2020 este un an de consolidare. „Anul trecut am avut o creștere cu 45% a numărului de angajați. Anul acesta vrem să creștem echipa cu 75 de persoane, căutăm mai ales specialiști în software development, ingineri, dar și să mărim echipa de client service. Ne concentrăm pe beneficiile oferite angajaților. Din 2019, oferim angajaților noștri 10 zile de concediu plătit în plus față de concediul legal, un beneficiu care a fost foarte bine primit de echipă”, spune Ali Hamdan, Head of Professional Services la Vertiv.

Toate companiile din Cluj au programe dedicate sudenților, dar și profesorilor, prin care oferă consiliere în carieră, dar și cursuri practice de finanțe, HR, corporate astfel încât viitorii absolvenți să se adapteze mai ușor cerințelor din companii. Aceste programe au la Cluj o durată ce variază de la 6-18 luni.

“Companiile, oricât de bine intenționate ar fi, nu pot influența radical sistemul educațional al unui stat. Pot avea intervenții punctuale, cu putere de exemplu într-o anumită industrie sau un anumit oraș, mai ales la nivel de învățământ superior.

De exemplu, ABSL România și Academia de Studii Economice din București au lansat în anul 2016 Programul de Masterat Business Services. La terminarea studiilor, prima generație era deja angajată în proporție de 98% – demonstrând un grad mare de corelație al subiectelor predate cu cerințele pieței.

Inițiativele private de susținere a educației nu pot obține însă rezultate la scară largă în lipsa unui parteneriat cu autoritățile” spune Cătălin Iorgulescu, Vice Președinte ABSL.   

Industria serviciilor de afaceri la nivel național

Conform estimărilor, industria serviciilor de business a generat anul trecut venituri în creștere, de peste 4,5 miliarde euro, ajungând la peste 2% din PIB.

Sectorul cuprinde 280 de companii și peste 131.000 de angajați, adică 2,4% din totalul angajaților din economia românească.

Cele mai multe companii care activează pe piața locală provin din Franța, Germania, România și SUA.

În timp ce o mare parte dintre companiile de tip SSC, adică 42% dintre acestea, se vor concentra în următorul an pe optimizarea și stabilizarea serviciilor, 79% dintre companiile de tip BPO intenționează să crească numărul de clienți și implicit cifra de afaceri.

Conform companiilor participante la studiul anual realizat de ABSL împreună cu KPMG, principalele servicii furnizate sunt IT (34%), servicii financiare și contabile (28%), operațiuni clienți (26%), HR (21%), achiziții (19%), Project Management (18%), transformarea afacerilor (16%) și gestiunea documentelor (15%).

Aproximativ 85.000 de angajați ai acestei industrii lucrează în București (cca 8% din totalul angajaților din capitală), 15.000 în Cluj (6% din numărul de angajați din județ), 11.000 în Iași (6,5% din forța de muncă disponibilă în județ), iar la Timișoara 10.000 (sub 4% din numărul de angajați din județ), restul angajaților din industrie provenind din alte orașe precum Brașov, Sibiu, Galați sau Craiova.

Pentru 2020, creșterea maximă a numărului de angajați estimată de ABSL este de aproape 10%, iar pentru 2021 creșterea prognozată este de 6,5%.

Cifra de afaceri medie generată anul trecut de un angajat în business services este de 31.000 euro/ an, în timp ce valoarea maximă se situează la 119.000 euro/ an, reflectând tendința jucătorilor din industrie de a se îndrepta către servicii cu valoare mare adăugată și modele complexe de stabilire a prețurilor. 

Cei mai mulți angajați din industrie furnizează servicii aferente clienților (32%), finanțe-contabilitate (24%), urmat de IT (21%).

Rata medie a plecărilor din companie este de 26%, comparativ cu media națională de 20%, iar rata medie a plecărilor din companie în primele șase luni este de 17%.

60% dintre angajații industriei sunt femei (procent în scădere față de anii precedenți), fapt explicat prin ponderea ridicată a unor servicii precum finanțe – contabilitate și customer service. Majoritatea angajaților din industrie au între 26-35 de ani, 58% au o diplomă universitară și 28% au absolvit și un program de master sau de doctorat.

45% dintre companiile participante la studiu au raportat că nivelul mediu de experiență al angajaților este până în 3 ani, 30% între 3-5 ani, în timp ce în 25% dintre companii nivelul de experiență al angajaților depășește 5 ani.

Companiile participante la studiu au raportat că cele mai căutate calificări cerute pentru angajare în industrie sunt limbile străine (55%), combinarea cunoașterii unei limbi străine cu abilitați tehnice sau IT (18%), cunoștințe tehnice (9%), cunoștințe financiare (3%) și diferite alte cunoștințe (soft skills, project management, etc) (15%).

Conform raportului, 74% dintre companiile industriei folosesc soluții de automatizare a activității lor, în diferite stadii de maturitate, în timp ce 60% dintre acestea folosesc personal din interiorul companiei pentru implementarea acestor proiecte.

Salariile de început în industria de business services sunt cu 30% mai mari comparativ cu minimul pe economie pentru angajații cu studii superioare și există oportunități foarte rapide de dezvoltare a carierei.

Raportul ABSL analizează șapte procese/ tipuri de posturi ale industriei, după cum urmează: Managementului proiectelor/ proceselor, Finanțe și Contabilitate, Resurse Umane, Servicii Clienți, Servicii de Aprovizionare și Achiziții, Dezvoltare Software (IT) și Management.

Salariul mediu pentru un specialist în project management cu peste cinci ani experiență poate atinge și 15.000 de lei brut.

În finanțe și contabilitate, salariul de debut poate începe de la 3.900 lei brut, în timp ce salariul unui specialist cu peste 3 ani experiență se situează între 4.800 și 25.000 lei brut, în cazul managerilor de top care combină anumite abilități rare, cerute pe piață.

În customer service, salariul mediu brut pentru persoanele cu experiență și poziții de middle management este în jur de 8.600 lei.

Potrivit studiului, majoritatea companiilor oferă bonusuri de limbă. Franceza, germana, italiana și spaniola sunt limbile cele mai căutate de către angajatori, acestea fiind plătite cu bonusuri (incluse sau nu în salariul de bază) ce pot varia între 290 și 3.000 de lei brut pe lună. Cei care cunosc limbi mai puțin vorbite (olandeză, ebraică, poloneză, etc) pot primi bonusuri până la 4.700 de lei brut/ lună, în anumite situații.

Un alt beneficiu acordat angajaților sunt zilele libere suplimentare, în afara celor obligatorii, care pot varia între una și șase zile pe an.

Tichetele de masă, abonamentele medicale private și opțiunea de a avea ore de lucru flexibile sau posibilitatea de a lucra de acasă sunt deja beneficii uzuale în industrie.

Studiul industriei de business services a fost realizat de ABSL în colaborare cu KPMG. La studiu au participat 42 de companii care cuprind 24% din angajații industriei.

Despre Asociația Business Service Leader (ABSL)

Asociaţia Business Service Leaders în România este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa cele mai importante companii din piață care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D).

Rolul ABSL România este de a susține expansiunea sectorului de Business Service și transformarea acestuia într-un vector important al creșterii economice a României. Asociația își atinge obiectivele prin facilitarea colaborării principalilor jucători, angajarea autorităților și grupurilor de interes în dezvoltarea aspectelor operaționale cheie ale industriei. 

Din  ABSL  România  fac  parte atât companii autohtone, cât și multinaționale de profil, lideri regionali și globali precum: Accenture Services, AECOM, Allianz Worldwide Partners, APT Resources & Services, Avison Young, Bosch Service Solutions, Be Think Solve Execute, British American Tobacco, Brightway, Carestream, Central Europe Technologies, Chairry, Conduent, Colt Technology Services, , Datanet, DEVHD, DB Schenker, DB Global Technologies, DeloitteAudit, DXC Technology, Ernst & Young, Eucom Business Language, Euromaster Tyres & Services, Genpact, Global Remote Services, Goodyear Dunlop Tires Operations Romania, HP Enterprise, HP Inc. Romania, KMG Rompetrol, InterGlobe Technologies, Luxoft Professional Romania, Linde Gaz, Majorel, Mercedes Benz, Microfocus, Microsoft Romania, Michelin Business Services, Molson Coors, Mood Media, Office Depot Service Center, OMV Petrom Global Solutions, Optima Solutions Services, P4cards, PwC Romania, Process Solutions, Procter & Gamble Marketing Romania, Renault Business Services, Samsung SSCE, SCC Services Romania, Selir, SocieteGenerale European Business Services, Stefanini Romania, Suvoda Software, Teleperformance, TELUS International, Total Global Services, TotalSoft, UniCredit Services, Uipath, Valoris Center, Veeam Software, Vertiv, Vodafone Shared Services Romania, Waters Corporation, Webhelp, Wipro Technologies și WNS Global Services Romania.

De asemenea, COS, Dale Carnegie, HAYS, I Future, JLL, KPMG, SKANSKA, Steelcase și  Zamfirescu Racoți Vasile & Partners susțin ABSL în calitate de parteneri strategic ai asociației.

Pentru mai multe informații: www.absl.ro

Comments

comments

Nu sunt comentarii

LEAVE A REPLY

three × one =