ClujToday: România, în topul opțiunilor de relocare pentru companiile globale de business services

Trimite și altora

În ciuda pandemiei, România continuă să rămână atractivă pentru companiile din domeniul business services. Multe dintre ele iau în calcul relocarea sau extinderea în România, reiese dintr-un raport realizat de KPMG la cererea unei organizații patronale a companiilor din acest domeniu, potrivit ClujToday.ro.

Industria serviciilor pentru afaceri are o istorie de peste 20 de ani în România, iar 2020 a adus provocări fără precedent. Din fericire, acest sector este poate cel mai bine pregătit pentru munca la distanță. Chiar termenul de outsourcing spune intrinsec acest lucru.

Pe termen mediu și lung, veniturile generate de sectorul de business services vor fi în creștere. Presiunea pe costuri, la nivel global, determină companiile să regândească structura de costuri, optând pentru consolidarea unor servicii spre destinații atrăgătoare din punct de vedere economic și calitate a resurselor umane. România stă bine din acest punct de vedere, de aceea situația generată de pandemie poate reprezenta un avantaj pentru această industrie.

Conform estimărilor din studiul ABSL, veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde euro. Industria de business services contribuie cu aproximativ 2 – 2.5% la realizarea PIB-ului, similar cu industrii precum comerțul cu ridicata, electricitate și gaze.

Referitor la impactul pandemiei asupra cifrei de afaceri realizată în 2020:

  • 69% dintre participanții la studiu au declarat că cifra lor de afaceri va fi similară cu cea din 2019.
  • 17% dintre companiile respondente au estimat o scădere a cifrei de afaceri cuprinsă între 5% și 30%.
  • 14% dintre companii așteaptă o creștere a cifrei de afaceri, cu procente cuprinse între 5 și 50%.

Printre efectele pandemiei asupra business-ului, companiile enumeră scăderea cererii externe (39%), impactul pandemiei asupra operațiunilor clienților (33%), căutarea unor arii noi de business (33%), creșterea cererii externe (30%), planuri globale de restructurare (27%), achiziții (3%).

Telemunca a devenit principala opțiune a companiilor în această perioadă, dar a arătat și limitările legate de socializare, interacțiune și colaborare. Astfel, 82% dintre companiile chestionate au declarat că își vor păstra spațiile de birouri.

„Actualul context este favorabil României și industriei serviciilor de afaceri. La nivel global, companiile își regândesc structura de costuri și își refac strategiile de externalizare a serviciilor, România fiind în topul opțiunilor de relocare. Pe termen mediu, industria din România poate înregistra creșteri anuale între 5 – 10%. În plan economic, criza declanșată de Covid-19 reprezintă cea mai mare provocare din ultimii 20 de ani. Majoritatea companiilor speră ca economia și business-ul să își revină în 2021. 19% dintre companiile chestionate cred că industria își va reveni în Q1 din 2021, 19% în Q2, 5% dintre companiile chestionate – în Q3 și 5% –  în Q4. 37% dintre companiile chestionate nu pot estima când își va reveni industria sau economia”, explică Ciprian Dan, președintele organizației patronale ABSL.

54% dintre companiile care activează în industrie au deja un plan de recuperare / continuare a afacerii, în timp ce 46% nu au un astfel de plan.

În ceea ce privește sprijinul acordat de către autorități, 20% dintre companii au aplicat pentru șomaj tehnic, 11% au primit ajutor de la stat, 11% – scutiri de taxe, 6% – amânarea plății impozitelor și 6% au accesat granturi UE/ fonduri europene. 38% dintre companii nu au beneficiat de niciun sprijin din partea statului.

Experiența ultimilor luni a demonstrat că telemunca în proporție de 100%, precum și munca de la birou, au numeroase inconveniente și nu mai corespund realității de acum. Din cauza măsurilor de siguranță a angajaților, companiile nu pot avea echipe mari care lucrează de la birou, de aceea s-au orientat către un sistem de muncă hibrid. 48% dintre companiile respondente vor lua în calcul în 2021 un sistem de muncă hibrid, 13% dintre companii vor continua în sistemul de telemuncă, în timp ce 39% dintre companii consideră că pe termen mediu telemunca nu este o alternativă viabilă.

„Pe termen scurt, companiile din industrie vor continua să migreze accelerat către conceptul de „Flex Office” și vor îmbina munca de la distanță cu cea de la birou pentru o eficientizare a costurilor legate de spațiile de birouri,  dar și atragerea unei forțe de muncă diversificate, dintr-un areal geografic mai larg. Astfel, timpul petrecut în trafic va putea fi folosit într-un mod productiv, iar forța de muncă ce nu putea fi angajată până acum din cauza distanței față de birou, va deveni disponibilă. Toate acestea vor contribui la creșterea eficienței și menținerea atractivității României ca destinație predilectă pentru outsourcing.”, spune Cătălin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director al ABSL.

Pe termen mediu și lung, 58% dintre companii apreciază că numărul angajaților din industrie va crește, 22% – consideră că numărul de angajați va fi în scădere, în timp ce 20% dintre companii consideră că numărul angajaților va rămâne constant.

Citiți mai mult AICI

Comments

comments

SHARE
Previous articleA fost finalizată asfaltarea drumului Diviriciorii Mari – Diviriciorii Mici
Next articleAproape 25% din testele COVID-19 din ultimele 24 de ore – POZITIVE
ClujInsider.ro este o publicație dedicată mediului de afaceri clujean. Publicația noastră își propune să reflecte cât mai fidel și cu o acuratețe cât mai mare evoluțiile din economia locală. ClujInsider.ro oferă știri și analize care acoperă subiectele de business. Redacția ClujInsider.ro este formată din jurnaliști cu experiență de cel puțin 20 de ani, care promovează bunele practici în domeniul mass-media.

Nu sunt comentarii

LEAVE A REPLY

eleven + seven =