Cum a schimbat pandemia de coronavirus turismul românesc

Trimite și altora

Pandemia de coronavirus a schimbat radical obiceiurile de consum ale românilor. În timp ce numărul celor care și-au rezervat vacanțe în străinătate a scăzut dramatic, au crescut cererile pentru destinațiile turistice din țară.

Iată concluziile unei analize realizate de echipa Bookingham:

”Pentru a încetini răspândirea coronavirusului în 2020, mai multe țări, printre care și România, au luat măsuri de prevenție care au vizat condițiile de desfășurare ale turismului și transportului local și internațional. Ca urmare, în contextul COVID-19, mulți ne-am văzut nevoiți să ne amânăm sau să ne anulăm vacanțe deja planificate de-a lungul anului.

Conform căutărilor pe Google, interesul românilor pentru vacanțe, atât în afară, cât și pe teritoriul țării, a scăzut considerabil față de 2019. În urma restricțiilor de călătorie impuse încă de primăvara trecută, căutările legate de turism în străinătate au scăzut drastic. Destinații preferate de români precum Grecia sau Turcia au avut de două ori mai puține căutări în 2020 față de anul anterior. Instaurarea stării de urgență a limitat și circulația la nivel local, astfel încât interesul pentru vacanțe pe teritoriul țării a avut și el de suferit, cu unele excepții.

Am vrut să aflăm mai multe despre cum a afectat COVID-19 interesul pentru concedii în anul care tocmai a trecut. Împreună cu specialiștii de la SRD Media am analizat căutările românilor legate de vacanțe și călătorii pe perioada ianuarie 2019-decembrie 2020. Rezultatele au reflectat atitudinea noastră față de călătorii într-un an definit de work from home, carantină și izolare.

Cu sute de mii mai puține căutări pe concedii în străinătate în 2020 față de 2019

De-a lungul ultimilor ani, românii și-au exprimat preferința pentru sejururi în afară. În topul destinațiilor favorite se numără țări precum Grecia, Turcia, Spania, Cipru, Croația sau clasica Bulgaria. După cum era de așteptat, restricțiile și condițiile severe de călătorie în urma răspândirii coronavirusului au dus la scăderi vizibile legate de vacanțe în aceste țări.

Grecia a rămas cea mai căutată, chiar dacă numărul căutărilor generale legate de această țară a fost de două ori mai mic (-48%) în 2020. Dacă în 2019, Grecia avea 1,881,810 de căutări, COVID-19 a făcut ca numărul lor să ajungă la 984,040. Spre deosebire de iunie 2019, când interesul pentru vacanțe aici a culminat cu 289,200 de căutări online, iunie 2020 a înregistrat 188,770, sărind brusc de la doar 75,000 în luna mai.

Inevitabil, spike-ul din mai-iunie anul trecut a coincis cu redeschiderea aeroporturilor din Grecia și oportunitatea românilor de a călători aici în urma unui test COVID negativ.

Subiectul căutat 2019 2020 Diferența
Grecia 1,881,810 984,040 -48%

După modelul anul ăsta am să călătoresc mai mult, mulți dintre noi începem să ne planificăm concediile încă din ianuarie. Acesta poate fi motivul pentru care Turcia a înregistrat cel mai ridicat număr de căutări în luna ianuarie a ambilor ani (158,570 în ianuarie 2019 și 138,780 în ianuarie 2020). Cu toate acestea, cifrele anuale arată că interesul celor care s-au orientat spre Turcia a scăzut cu 53% — de la 1,086,210 de căutări în 2019 la numai 514,230 un an mai târziu.

Subiectul căutat 2019 2020 Diferența
Turcia 1,086,210 514,230 -53%

Căutările pe vacanțe în Cipru au scăzut cel mai dramatic, cu o diferență de -65% în 2020 (128,030) comparativ cu 2019 (45,350). În același timp, Bulgaria a rămas aproape la fel de fermecătoare în 2020 ca și acum doi ani. Căutările referitoare la ofertele de concediu ale vecinilor din sud au înregistrat cea mai mică scădere anuală dintre țările analizate: -30% (de la 1198,460 în 2019 la 835,870 în 2020).

Subiectul căutat 2019 2020 Diferența
Cipru 128,030 45,350 -65%
Bulgaria 1,198,460 835,870 -30%

Termenul „turism în Grecia,” de aproape 4 ori mai căutat în 2020

Concediile au luat complet altă formă în 2020. Unii ni le-am amânat pe perioadă nedefinită, alții ne-am conformat cu ieșiri scurte în afara orașului. Odată instaurat regimul work from home, unii am optat să plecăm oriunde altundeva pentru a schimba peisajul, atât timp cât eram în siguranță și puteam lucra. Pentru mulți, tărâmul de vis a fost Grecia.

În 2020 au fost cu 386% mai multe căutări pentru termenul turism în Grecia comparativ cu 2019. Totodată însă, nu punem la îndoială faptul că acest termen a fost căutat și cu scop informativ în contextul COVID-19, nu numai pentru a căuta oferte de vacanță.

Posibilitatea de a lucra de oriunde explică și creșterea numărului de călători români care au căutat să închirieze case pe plajă. Nimic mai confortabil decât să răspunzi la e-mailuri de pe o plajă însorită din Grecia, departe de betoane și trafic.

Căutare Total 2019 Total 2020 Diferența
case de vacanta grecia pe plaja 360 1,040 189%
casa pe plaja de inchiriat grecia 170 420 147%

Știm deja că Grecia este preferata românilor când vine vorba de sejururi în afară, dar unele destinații elene au rămas mai populare decât altele și în 2020. Termeni legați de insula Thassos au înregistrat cea mai mare creștere în 2020 — aproape 400% pentru Limenas, portul insulei, mai bine de 200% pentru cazare Thasos 2020 și 165% pentru sătucul Limenaria și plaja idilică de acolo.

Top 10 destinații Grecia 2019 2020 Diferența
cazare limenas 1,050 5,230 398%
cazare thassos 2020 950 2,910 206%
plaja limenaria thassos 200 530 165%
vacanta mykonos 2020 270 670 148%
oferte santorini 2020 720 1,750 143%
cazare vourvourou pe plaja 190 450 137%
cazare heraklion 280 660 136%
oferte creta 2020 1,030 2,420 135%
odihna la mare grecia halkidiki 30 70 133%
sejur lefkada 2020 460 1,060 130%

Doritori de all-inclusive în Bulgaria și Turcia

Românii sunt mari amatori de oferte all inclusive, dar în 2020 ofertele de genul acesta au căpătat și un aer de siguranță. Sejururile all inclusive nu mai garantau numai masa și cazarea, ci și posibilitatea unei vacanțe reușite fără a fi nevoie să părăsească locul de cazare în plină pandemie.

Cele mai mari creșteri în căutări pe oferte all inclusive s-au observat în Bulgaria, cea mai apropiată destinație de pe lista oricărui român.

Căutare Total 2019 Total 2020 Diferența
oferte litoral bulgaria 2020 all inclusive 1,140 7,090 522%
sejur bulgaria 2020 all inclusive 2,230 8,870 298%
oferte bulgaria 2020 all inclusive 520 1,600 208%
cazare varna bulgaria all inclusive 200 600 200%
hotel 5 stele bulgaria ultra all inclusive 260 650 150%
vacante bulgaria 2020 all inclusive 660 1,390 111%

Și în Turcia, termenul sejur Turcia all inclusive 2020  a văzut cea mai mare creștere legată de concedii în această țară: 280%.

În ceea ce privește volumele de căutare pe alte destinații iubite de români, termenii cei mai populari au fost mai generali, vizând cazare în Croațiavacanțe în Cipru sau locuri de cazare în Barcelona.

Țara Cel mai căutat termen Total 2019 Total 2020 Diferența
Croația cazare croatia 5,620 5,090 -9%
Cipru vacanta cipru 8,260 4,350 -47%
Spania cazare barcelona 26,400 8,490 -68%

Turiști la noi acasă — peste 23,305,000 de căutări pe vacanțe în România

Având în vedere condițiile tot mai stricte de a călători în străinătate, în 2020 am fost nevoiți să ne reorientăm. Dacă numărul românilor interesați să călătorească în străinătate a scăzut la ordinea sutelor de mii, lucrurile stau un pic altfel în ceea ce privește interesul pentru concedii și cazări pe plaiuri natale.

În ciuda unei scăderi de 19%, numărul celor încă interesați să-și facă concediul în țară nu e deloc neglijabil — de la 28,745,480 de căutări în 2019 am ajuns la 23,305,810 în 2020.

Ianuarie a anului trecut a început în forță când vine vorba de căutat oferte de vacanță în România — aproape 2,500,000 de căutări, chiar mai multe decât cele 2,343,220 din ianuarie 2019. Lună de lună, pandemia a evoluat pe fondul carantinei naționale și a restricțiilor tot mai dure. Acest lucru s-a reflectat în căutările din ce în ce mai scăzute care au atins pragul de jos în aprilie cu numai 284,170.

Nevoia românilor de a ieși din casă a crescut odată cu temperatura de afară. Căutările legate de vacanțe petrecute în România au crescut treptat lună de lună, ba chiar dublându-se din iunie până în iulie 2020, când au ajuns la peste 4,500,000.

Căutările de pe Google ne arată că românii nu au lăsat pandemia să le strice luna preferată de concedii: august. An de an, august se distinge ca fiind perioada de concedii a românilor, iar 2020 nu face excepție, cu 5,232,210 de căutări în această lună comparativ cu 4,688,590 în august 2019.

Subiectul căutat August 2019 August 2020 Diferența
România 4,688,590 5,232,210 12%

Căutările pentru litoralul românesc au depășit creșteri de 1,000% în 2020

În ciuda interesului scăzut pentru concedii în general, unii termeni referitori la vacanțe în România au înregistrat creșteri de peste 1,000% demarate de sezonul estival.

Datele arată că românii au devenit tot mai curioși să afle mai multe despre hoteluri din stațiunea Olimp și ofertele de cazare pe 2020 din Eforie Nord.

Top 5 cele mai mari creșteri pe litoral România Total 2019 Total 2020 Diferența
hotel panoramic olimp 1,880 28,450 1,413%
cazare eforie nord 2020 1,090 15,540 1,326%
hotel belvedere olimp 3,520 28,100 698%
hotel amfiteatru olimp 3,590 25,830 620%
oferte litoral 2020 romania 1,620 9,300 474%

Unele locuri din țară au rămas în inimile românilor, chiar și în timpul pandemiei. Una dintre ele este Eforie Nord care și-a păstrat statutul de cea mai dorită destinație mioritică. Volumul căutărilor ne spune că cel mai des căutat termen, în ambii ani la rând, a fost cazare Eforie Nord, urmat de cazare Brașov, apoi cazare Sinaia.

Termenul căutat Total 2019 Total 2020 Diferența
cazare eforie nord 364,800 280,500 -23%
cazare brasov 351,300 264,100 -25%
cazare sinaia 290,000 235,200 -19%

Anul 2020 nu a fost unul ușor. Efectul pandemiei asupra tuturor aspectelor din viața noastră a fost resimțit de fiecare dintre noi în parte. Când vine vorba de interesul online pentru concedii, datele ne confirmă ceea ce ce poate știam deja. Însă este important de menționat că restricțiile de călătorie nu au însemnat doar regândirea concediilor, dar și timp mai puțin petrecut cu cei dragi, stat în casă și dorința tot mai mare de a reintra în normal. Pe măsură ce avansăm în 2021, sperăm să avem șansa să recuperăm timpul pierdut”.

Comments

comments

SHARE
Previous articleInvestițiile străine directe au scăzut cu 60 la sută în 2020
Next articleStația de tratare a apei din Gilău, remodernizată pe bani europeni
ClujInsider.ro este o publicație dedicată mediului de afaceri clujean. Publicația noastră își propune să reflecte cât mai fidel și cu o acuratețe cât mai mare evoluțiile din economia locală. ClujInsider.ro oferă știri și analize care acoperă subiectele de business. Redacția ClujInsider.ro este formată din jurnaliști cu experiență de cel puțin 20 de ani, care promovează bunele practici în domeniul mass-media.

Nu sunt comentarii

LEAVE A REPLY

1 × three =