70% dintre participanții la studiu au încetat să mai folosească aplicații pentru rezervări de călătorii în 2020, reiese dintr-un sondja realizat de Tappitude. 56.7% dintre respondenți au renunțat să mai folosească aplicații de ride-sharing și au preferat mersul pe jos până la destinație. Aplicațiile de știri au înregistrat o scădere a numărului de utilizatori în timpul pandemiei. 89% dintre participanți au declarat că folosesc Zoom sau Google Meet aproape zilnic. Productivitatea nu a avut de suferit, în ciuda faptului că munca s-a mutat de la birou, acasă. 78.6% dintre participanții la studiu au afirmat că și-au instalat noi aplicații din motive profesionale, potrivit site-ului Tapptiude.com.
Odată cu pandemia de coronavirus, au apărut și noi tendințe ce vizează utilizarea aplicațiilor mobile. În timp ce aplicațiile pentru ride-sharing și rezervări de călătorii n-au mai reprezentat un punct de interes, cele pentru cumpărături online, chat și videoconferințe au arătat o creștere importantă a numărului de utilizatori. ”Noul context impus de COVID-19 ne-a forțat să ne adaptăm cu ajutorul tehnologiei, tocmai pentru a putea fi în continuare alături de cei dragi (chiar dacă prin intermediul ecranelor), pentru a putea lucra de acasă, ori pentru a lua parte la diferite întâlniri sau evenimente organizate online.
Interesați de felul în care pandemia a influențat angajații din industria tehnologiei în utilizarea aplicațiilor mobile, am realizat un sondaj pentru a vedea care au fost noile puncte de interes, ce aplicații au încetat să mai fie folosite atât de des, și care au fost dezinstalate complet.
Am fost surprinși să descoperim că deși sunt angajați în industria tech, câțiva participanți chiar au recunoscut că nu erau mari utilizatori de aplicații mobile înainte ca pandemia să ne afecteze. Și totuși, au fost nevoiți să se adapteze noilor cerințe, deoarece dezvoltarea aplicațiilor mobile a fost elementul-cheie care ne-a permis să ne continuăm viețile într-un ritm cât mai apropiat de normal”, spun reprezentanții Tappitude.
70% dintre cei implicați în studiu au încetat să mai folosească aplicații pentru rezervări de călătorii în 2020
”Am început sondajul întrebând participanții ce fel de aplicații au încetat să mai folosească în mod constant de când a început pandemia. Dacă ne-am întoarce în ianuarie 2020, nimeni nu ar fi crezut că răspunsurile cele mai întâlnite la întrebarea noastră vor fi aplicații precum Booking, Uber, sau Airbnb. Și totuși, 2020 a luat o turnură neașteptată.
Odată cu instaurarea pandemiei, 70% dintre participanții la studiu au afirmat că au încetat să mai folosească aplicații pentru rezervări de călătorii (ex. Wizz Air, TripAdvisor), evident din cauza restricțiilor. Alte aplicații care au fost rareori folosite sunt cele din industria de ospitalitate. 42.2% au încetat să mai folosească Airbnb sau Booking.com, iar 25.6% au declarat că aplicațiile din domeniul imobiliarelor nu mai reprezintă un punct de interes pentru ei. Starea de urgență națională, izolarea și carantina au reprezentat motive întemeiate pentru ca oamenii să nu mai ia în calcul o schimbare de domiciliu.
56.7% dintre participanți nu au mai utilizat aplicații de ride-sharing. În schimb, au preferat să meargă pe jos până la destinație
56.7% dintre cei implicați în studiu au încetat să mai folosească aplicații de ride-sharing în 2020. Care mai exact? Răspunsurile cele mai frecvente au fost Uber și Bolt. Alte aplicații care n-au mai reprezentat un punct de interes pentru ei au fost FreeNow, GetPony, BlaBlaCar, și Waze. Motivul principal a fost, bineînțeles, pandemia.
Lucrând de acasă, marea majoritate nu a mai fost nevoită să ia un Bolt pentru a ajunge la birou și pentru a se întoarce acasă. Ba mai mult, restricțiile de circulație impuse de autorități au fost un alt motiv pentru care utilizatorii n-au mai deschis aplicațiile pentru rezervări de călătorii. Mulți participanți au afirmat că preferă să meargă pe jos în noile condiții, decât să apeleze la transportul în comun sau la aplicațiile de ride-sharing – orice pentru a fi siguri că evită noul virus”, mai spun reprezentanții Tappitude.
Aplicațiile de știri au înregistrat o scădere în numărului de utilizatori pe timp de pandemie
O altă descoperire interesantă a fost că o mare parte dintre participanții la sondaj au încetat să mai folosească aplicații de știri în anul care tocmai a trecut (ex. New York Times, Feedly), dar și navigatul pe canalele de social media (ex. Facebook, Instagram, Twitter). Asta arată că oamenii au încercat să stea departe de valul de știri despre virusul care ne-a invadat, precum și de speculațiile și teoriile conspiraționiste care au luat amploare în online.
Participanții au spus că preferau să facă ceva productiv decât să dea scroll pe Facebook, Twitter, și în aplicațiile de știri. Sănătatea mentală a fost mult mai importantă pentru mulți dintre noi. O pauza luată de la platformele de social media și canalele de știri poate contribui la scăderea nivelului de stres și anxietate, într-o perioadă în care izolarea și carantina ne-au impactat puternic din punct de vedere psihic.
Un număr mic de respondenți au declarat că au încetat să mai folosească aplicațiile pentru sport, în special în timpul lockdown-ului din primăvară. Acest fenomen e ușor de înțeles: închiderea bruscă a sălilor de sport, lipsa de spațiu, sau anxietatea creată de starea de urgență pot avea ca rezultat pierderea temporară a motivației pentru sport.
89% au declarat că folosesc aproape zilnic Zoom sau Google Meet
Aplicațiile precum Zoom, Google Meet și Skype au experimentat un boom în ceea ce privește numărul de utilizatori. Carantinați la domiciliu, singura modalitate de comunicare – cu familia, prietenii, profesorii, colegii de serviciu – a fost reprezentată de aplicațiile pentru meeting-uri. ”În acest sens, am întrebat participanții la studiu ce fel de aplicații au folosit regulat pentru job de la începutul pandemiei.
88.9% au declarat că folosesc aplicații de videoconferințe aproape în fiecare zi, în timp ce 76.7% utilizează constant chat-ul online. Mai mult decât atât, 47.8% dintre participanți se consideră dependenți de aplicațiile organizatorice, iar 23.3% își gestionează volumul de muncă apelând la aplicații care automatizează procesul de lucru.
Astfel, în 2020, cele mai folosite aplicații pentru work from home se pare că au fost: Zoom, Google Meet, Skype, și Microsoft Teams. Altele frecvent menționate de cei implicați în studiu au fost: Jira, Slack, RocketChat, Asana, Trello, și Atlassian.
Câțiva participanți au spus că foloseau aceste aplicații și înainte, însă noul context impus de coronavirus i-a făcut să depindă mai mult de ele în 2020. O opinie generală a fost că aplicațiile de acest gen au facilitat comunicarea și organizarea, atât pe plan personal, cât și pe plan profesional.
În ciuda faptului că oamenii au început să lucreze de acasă, nivelul de productivitate nu a scăzut
I-am întrebat pe oameni în ce fel noile aplicații au influențat nivelul de productivitate al afacerii lor, pe timp de pandemie. Pe o scară de la 1 la 5 – 1 reprezentând productivitate scăzută, iar 5, productivitate crescută – marea majoritate a ales 3, rata medie a nivelului de productivitate pentru sondaj fiind de 3.6. Bazându-ne pe aceste informații, putem afirma că eficiența angajaților nu a scăzut, deși serviciul s-a mutat de la birou, acasă. Asta poate fi o surpriză pentru cei care credeau că work from home nu poate fi la fel de productiv ca work from office.
În ciuda tuturor datelor despre anxietatea și depresia care au afectat populația la nivel global, 47% dintre cei implicați în sondaj au afirmat că nivelul lor de productivitate a rămas neschimbat lucrând de acasă. Mai mult decât atât, 35% chiar au observat o creștere în eficiență la job, în timp ce doar 4.4% au declarat o scădere în acest sens. Asta ne spune că putem rămâne productivi și pe timp de criză – avem nevoie doar de un mediu de lucru propice și motivația potrivită.
Chiar dacă era pandemiei eventual va trece, multe business-uri iau în calcul munca de acasă ca regim permanent de acum înainte, iar schimbările deja apar. Companii precum Facebook, Twitter și Microsoft au anunțat deja că le vor permite angajaților să continue în stil remote pe o perioadă nedefinită de timp.
78.6% dintre participanți și-au instalat noi aplicații din motive profesionale
La final, am întrebat participanții ce anume i-a făcut să-și instaleze noi aplicații odată cu explozia pandemiei de coronavirus, și dacă vor continua să le folosească atunci când lucrurile vor reveni la normal. 78.6% au afirmat că motivele pentru descărcarea aplicațiilor Zoom și Skype au fost strict profesionale, în timp ce 20% au bifat motivele personale.
55.6% dintre cei implicați în studiu iau în considerare folosirea acestor aplicații și odată ce revenim la normal, 37.8% nu se văd renunțând la ele, în timp ce doar 3% dintre participanți au afirmat că le vor dezinstala.
Concluzie: Aplicațiile mobile, un colac de salvare în vremuri de criză
Rezultatele studiului nostru arată că aplicațiile mobile sunt extrem de benefice – atât pentru uz personal, cât și pe plan profesional. Mai mult decât atât, ele pot fi percepute drept un colac de salvare în perioada critică ce a început odată cu pandemia de coronavirus. Capacitatea de a comunica în continuare și de a ne adapta rapid schimbărilor neprevăzute se datorează tehnologiei, care domină secolul 21 și fără de care n-am fi putut face față contextului actual. Trebuie doar să ne imaginăm cum ar fi decurs perioada de lockdown fără acces la tehnologie – un scenariu de groază, nu-i așa?
Majoritatea participanților din sondaj au afirmat că vor continua să utilizeze aceste aplicații și în era post-pandemie, iar asta nu arată decât influența lor benefică în viața noastră, pe toate planurile – posibilitatea de a păstra legătura cu cei dragi, buna organizare a timpului personal, și menținerea nivelului de productivitate ridicat. Opinia generală despre aplicațiile mobile clar s-a schimbat, întrucât până și cei mai sceptici dintre noi s-au convins de impactul lor pozitiv.
Metodologie
Sondajul nostru a fost realizat cu ajutorul typeform.com, și a inclus atât întrebări cu răspuns deschis, cât și întrebări cu mai multe opțiuni de răspuns.
90% din participanții la sondaj lucrează de acasă, majoritatea folosind device-uri Apple sau Windows. Când vine vorba de device-uri mobile, 54.5% dintre participanți folosesc sistemul de operare iOS, și 44.4% Android”, mai spun reprezentanții Tappitude.