Pentru prima oară în istorie, volumul total al comerțului electronic din România va depăși în acest an pragul de 3,5 miliarde de euro, estimează experții. Este vorba de o creștere semnificativă, în contextul în care anul trecut volumul comerțului electronic a fost de 2,8 miliarde de euro. Creșterea este susținută de ieftinirea platformelor de comerț electronic, precum și de dezvoltarea unor platforme care grupează mai multe magazine într-un fel de bazar electronic, numit marketplace.
Românii cumpără tot mai multe produse prin intermediul magazinelor on-line. Nișele cu o creștere semnificativă sunt cele reprezentate de piesele auto, haine, dispozitive electronice, dar și jucării, cărți sau flori. Dinamizarea comerțului electronic este influențată și de reducerea semnificativă a prețurilor platformelor on-line. Dacă în urmă cu câțiva ani, companiile trebuiau să investească serios în programare, acum ele pot închiria o platformă pentru un magazin virtual, iar prețurile pornesc de la zero lei, în timp ce prețul mediu ajunge la 200 de lei pe lună. Potențialul de creștere este foarte mare, spune una dintre expertele în domeniu, Doina Vîlceanu, de la ContentSpeed.
Un alt factor care dinamizează acest domeniu este apariția unor platforme care reunesc mai multe magazine virtuale. Este vorba de un fel de bazar on-line, care se numește în limbajul specific marketplace. Uneori, acestea sunt dublate de magazine și centre comerciale fizice, spune specialistul în domeniu, Alexandru Rusu, de la Doraly.
Dezvoltarea platformelor de tip marketplace permite și politici flexibile de prețuri. Astfel, prețurile pot varia în funcție de cantitatea comandată și de timpul de livrare. Aceste marketplace-uri permit și aprovizionarea magazinelor fizice de pe platorme on-line, nu sunt destinate doar consumatorilor finali.