Preluarea Time Warner de către AT&T influențează piața media din România – posibilă vânzare a ProTv

Trimite și altora

semnatura

AT&T cumpără Time Warner  pentru 85,4 miliarde de dolari, tranzacție care poate avea implicații și pe piața media din România, deoarece Time Warner este principalul acționar  al CME, acționarul televiziunilor ProTv. AT&T nu operează decât în SUA și Mexic pe sectorul Business to Consumer, iar în planurile lor de dezvoltare Europa nu există (focus pe India, China și America Latină), ceea ce înseamnă că este foarte probabil să caute cumpărător  pentru CME,  potrivit orlando.ro (http://www.orlando.ro/2016/10/21/doua-stiri-care-au-legatura-cu-televiziunile-pro/)Mai ales că AT&T are deja un grad mare de îndatorare, iar după achiziția Time Warner datoria le va urca spre 150 de miliarde de dolari. De asemenea, CME are o datorie de 500 milioane de dolari către Time Warner,

Alte motive care fac credibilă varianta vânzării CME: managementul Time Warner nu a reușit să crească valoarea CME, în principal din cauza gradului mare de îndatorare al companiei, deși a reușit să-i crească indicatorii. Apoi, CME operează pe 6 piețe mici din Europa Centrală și de Est, iar operațiunile AT&T în Europa sunt cele Business to Business și sunt localizate în Marea Britanie, Franța, Germania, Olanda, Spania.

Dacă AT&T va vinde, există 2 scenarii despre cine ar putea cumpara CME și, implicit, ProTv-ul (grupul valorează undeva intre 300 si 400 milioane euro) (http://www.orlando.ro/2016/10/23/cine-ar-putea-cumpara-protv-ul/)

1.CME – vândut în bloc unui singur cumpărător. Cine ar putea cumpăra:

Un fond de investiții. Presa din Cehia vehiculează că Penta Investments, un fond de investiții din Cehia, cu activitate și în media, este în discuții pentru a achiziționa televiziunile din Cehia și Slovacia. Dacă știrea se confirmă, Penta ar putea cumpăra tot CME-ul, ar păstra Cehia și Slovacia și ar căuta cumpărători pentru restul țărilor.

Alte fonduri de investiții cu focus pe media. Ca exemplu, Naspers a vândut recent Allegro.pl și Ceneo.pl către 3 fonduri de investiții, Cinven, Permira si Mid Europa, pentru 3,25 miliarde de dolari. (În Polonia, unde e-commerce-ul este o piață de 8-9 miliarde Euro, Allegro intermediază cam 3.5 miliarde euro vânzări).

– Un grup media. Cele mai mari grupuri media europene, care au și operațiuni TV, sunt: Bertelsmann/Germania, Vivendi/Franța, ProSiebenSat.1/Germania. Grupuri mai mici, dar care ar putea fi interesate de CME: Axel Springer/Germania și Gazprom Media/Rusia. Grupuri mari de media, din afara Europei, care ar putea fi interesate: Discovery, Sony Entertainment, Liberty Media și grupuri din China.

-Un operator telecom: Vodafone, Orange, Deutsche Telekom, Liberty/UPC.

  1. CME-ul – vândut pe bucăți: Cehia + Slovacia, Croația + Slovenia, Bulgaria separat, România separat.

Grupul din jurul Protv are o valoare estimată între 300 si 400 milioane de euro. Cine ar putea cumpăra:

  1. Dogan.Turcii operează deja în .ro KanalD, a treia televiziune din piață după audiență, au devenit profitabili, și-au semi-rezolvat problemele cu Erdogan din Turcia, iar zvonurile că ar fi interesați de televiziunile Pro au mai circulat în piață.
  2. Antenna Group.Grecii deja operează în regiune (Grecia, Slovenia, Muntenegru, Serbia, România), au cumpărat radiourile Kiss din .ro și au lansat mai multe televiziuni tematice în ultimul an.
  3. Un fond de investiții.Cel mai probabil, într-o achiziție totală a CME sau parțială pe câteva țări. Local, se pare că nu există un fond de investiții capabil să plătească suma necesară.
  4. Axel Springer.Ringier se chinuie să le vândă celor de la Axel Spinger operațiunile din România de mai mulți ani. Axel Springer ar putea cumpăra în mai multe țări televiziunile CME și, implicit, ar intra oficial în Romania, consolidând operațiunile Ringier.
  5. Un player media local. În pole position ar fi grupul RCS/RDS, dar, ținând cont de gradul de îndatorare pe care-l are, e destul de riscantă o achiziție de 300-400 milioane de euro.
  6. Un operator telecom.Adică cei care activează pe piața locală: Orange, Vodafone, Telekom, UPC, RCS/RDS. Sunt multe plusuri și minusuri: cu excepția Vodafone, toți au operațiuni de carrier în tv, unii deja produc conținut tv (RCS și Telekom), iar grupul Pro, pe modelul AT&T/TimeWarner, le-ar da un impuls în zona de content.
  7. Gazprom Media.Zvonul a mai circulat acum 2 ani, rușii sunt interesați de media în țările din zonă, e greu de crezut însă că americanii le vor vinde lor.
  8. Un player implicat în politică.ProTv este cel mai influent vehicul media din piață, iar când îl controla, Adrian Sârbu era unul dintre cei mai puternici oameni din România, chiar dacă politica CME îi interzicea să se implice în politica locală.

Comments

comments

Nu sunt comentarii

LEAVE A REPLY