Mai multe companii germane care au ca obiect de activitate dezvoltarea de produse și tehnologii pentru eficientizarea energetică s-au prezentat marți, 8 noiembrie, mediului de afaceri autohton, cu scopul de a intra sau a-și consolida prezența pe piața românească. Evenimentul a avut loc în cadrul simpozionului „Eficiență energetică în industrie”, desfășurat la Hotel Radisson Blu București. În perioada 9 – 11 noiembrie 2022, au loc întâlniri B2B între reprezentanți ai companiilor germane și ai celor românești.
Simpozionul deschide seria acestor întâlniri și facilitează stabilirea unor prime contacte între membrii delegației germane și consumatorii energetici din România, specialiștii în energie și firmele românești, prezente în sală.
„Este o ocazie pentru companiile românești și germane de a pune bazele unor viitoare parteneriate sustenabile și este totodată o situație win-win pentru ambele părți,” a spus directorul general al AHK România, Sebastian Metz în deschiderea simpozionului. El a adăugat că genul acesta de întâlniri este mai necesar în aceste vremuri, când energia a devenit extrem de scumpă, fapt ce a pus sub presiune întreaga industrie. „69% din consumul de energie din industrie e folosit de câteva sectoare: cea producătoare de materiale de construcții, industria metalurgică și industria chimică,” a menționat Sebastian Metz. Din cauza costurilor foarte ridicate, companiile nu mai pot încheia contracte favorabile cu furnizorii de energie. Este motivul pentru care companiile trebuie să știe ce instrumente financiare au la dispoziție pentru a-și susține investițiile în sisteme de eficiență energetică.
În acest context, Sebastian Metz a subliniat rolul energiilor regenerabile. „În România 24% din mixul de energie se obține din regenerabile. Ținta este ca până în 2030 să se ajungă la 30,7% “, a spus el. Pentru a realiza acest lucru, întreaga infrastructură energetică din România trebuie actualizată. „Trebuie să folosiți banii europeni pentru a construi această infrastructură modernă, inovativă de energie, concomitent cu economisirea energiei”, a conchis el.
În continuarea acestei idei, Ahmed Lundgren-Bekov, șeful secției Economice și Comerciale din cadrul Ambasadei Germaniei la București a spus că prețurile la energie au crescut și comparativ cu cele ale concurenților de pe alte continente, ceea ce face ca atenția să se îndrepte acum spre tehnologie. El a remarcat faptul că în România există mult potențial de dezvoltare în domeniul privat, iar firmele germane au soluții de oferit companiilor românești.
Din partea Ministerului Energiei, Cristian Ilie, director pentru Eficiență Energetică, a prezentat sursele de finanțare existente în cadrul instituției pentru companiile din domeniu. Între acestea este un program derulat în cadrul PNRR care va fi lansat la sfârșitul lunii noiembrie, în valoare de aproximativ 1,2 milioane euro, care se adresează în special firmelor mari, având o acoperire a finanțării de maxim 65%. Intenția oficialilor din minister este de a finanța 50 de proiecte care oferă soluții pe managementul energiei.
Companiile germane interesate să găsească parteneri de afaceri în România sunt specializate în următoarele domenii: sisteme de evacuare și tratare a gazelor; sisteme de control pentru tranziția energetică; tehnologie de senzori și dispozitive pentru detectarea scurgerilor în sistemele de încălzire; producător turbine eoliene onshore; software industrial pentru digitalizarea IMM-urilor din industria prelucrătoare; tehnologie intralogistică pentru controlul și monitorizarea fluxului de materiale în depozite și în producție; sisteme de iluminat; producția de energie termică din biomasă.
Simpozionul s-a încheiat cu o masă rotundă, la care au participat reprezentanți ai ELCEN, ProCredit Bank SA, ai Institutului pentru eficiență energetică în producție, ai Universității din Stuttgart și firma de avocatură Stalfort.Tax & Legal. A fost o oportunitate pentru companiile germane de a afla detalii despre cum pot pătrunde mai ușor pe piața din România, la ce trebuie să fie atenți când își caută un partener român, care sunt diferențele dintre modul de business românesc și cel german.
Cele opt companii germane s-au prezentat unui număr de peste 100 de participanți din partea mediului de afaceri sau ai instituțiilor publice românești..
Extinderea afacerilor în România este o inițiativă a Ministerului Federal German al Economiei și Protecției Climatice, care susține financiar proiectul prin programul Energy Solutions made in Germany.